Pohřební rituály kolem světa

Pohřeb nebo též z latiny funus je smuteční obřad, během kterého dochází k poslednímu rozloučení se zemřelým člověkem. Při tomto ceremoniálu je jeho tělo předáno v podobě ostatků nebo popela zpět zemi, odkud vzešel. Jednotlivé pohřební postupy se ale na celém světě liší. V mnohém jsou významně spjaty s tím, jak si daný národ představuje posmrtný život, či zda-li v něj vůbec věří. Jejich podobu tedy určuje také náboženská víra. Někde ale slouží pouze jako uctění památky zesnulého, kdy se sejdou jeho přátelé a rodina a zavzpomínají na jeho život. Tradice ukládání mrtvého do země a loučení s jeho duší existuje už od pravěku. Již v době před 300 000 lety jsou archeology prokázány pohřební rituály. Mrtví byli pohřbíváni s různými předměty a rovněž poloha jejich těla mohla nést symbolický význam. Vzhledem právě k tradicím a zvykům se jednotlivé pohřební rituály ve světě vyvíjely a dnes tak mají velmi rozmanitou podobu.

 

Tělo stlačené do korálků

Smuteční náležitosti jsou v Koreji rozloženy celkem do tří dnů. Během prvního dne je tělo odneseno do pohřební síně a jsou pro něj přichystány čisté šaty a tři misky rýže se třemi druhy korejských příloh. Druhého dne je tělo omyto a obléknuto, následně některý člen rodiny musí zesnulému vložit do úst onu připravenou rýži. Během těchto postupů jsou truchlící oblečeni do černé barvy. Následně třetí den se rozhodnou, zda-li pohřbí ostatky do země či je zpopelní. Vzhledem ale k nedostatku místa se v Jižní Koreji aplikuje pohřeb žehem. Popel je následně vtlačen do malých barevných korálků, které se uchovávají v urně nebo lahvi.

 

Tělo jako dar zvířatům

V Tibetu a Mongolsku se nejčastěji aplikuje pohřeb žehem nebo darování těla mrtvého zvířatům jako milosrdný dar. Vzhledem ke skutečnosti, že obě země jsou spíše hornatého charakteru, není zde dostatek dřeva a od klasického zpopelnění se tak ustupuje. V Tibetu jsou ostatky vystaveny pro supy a vrány, kteří části zemřelého tak mohou odnést výše do nebes. Návštěvu tohoto obřadu lze najít dokonce v programu některých cestovních kanceláří. V Mongolsku ostatky obkládají kameny a poté nechají hladové psy a ptáky, aby se ho ujala. Následný obrys, který v kamení zůstane po těle mrtvého, je považován za reprezentaci jeho ducha.

V Tibetu jsou mrtví ponecháváni na pospas dravé zvěři.

Jazzový pohřeb

Originálně pochází tento rituál z amerického New Orleans, kde má jazz své kořeny. Tento hudební styl mísí africkou a evropskou kulturní tradici a to od 20. let 20. století. Při konání jazzového pohřbu dochází k procesí z kostela nebo domu zemřelého na hřbitov. Přitom je skupinou hudebníků neustále střídavě hrán jazz a smutné skladby. Jakmile je tělo zemřelého uloženo do země, dochází k oslavování života a jakési po-hřební oslavě. Tančí se a zpívá, přičemž v případě větších pohřebních procesí může dojít až k vytvoření pouličního festivalu.

 

Zavěšené rakve

V oblasti Sagada na Filipínách jsou mrtví tradičně ukládáni do rakví. Jelikož se ale jedná o velmi skalnatou oblast, kde není příliš mnoho měkké půdy, tyto rakve jsou zavěšovány na vysokých skalních stěnách. Kromě jiného jejich vytažení směrem k nebesům má zemřelému umožňovat snadnější cestu do nebe. S podobným pohřebním rituálem se lze setkat i v diametrálně odlišeném prostředí – u Eskymáků. Některé kmeny Inuitů žijících v severozápadní části Aljašky vystavují rakve se svými mrtvými na zbudovaných lešeních. Na nich se mohou nacházet i různé sošky ze dřeva či předměty, které za života patřily zesnulému.

 

Mrtví nejsou jenom mrtví

Některé společnosti k zesnulým nepřistupují jako k mrtvým, kteří již nic nepotřebují. Naopak se o ně starají, vyprávějí jim své příběhy a sdílí s nimi své prožitky i nadále, stejně jako když byli živí. Na Filipínách toto aplikují u čerstvě zemřelého, kterého obléknou do jejich nejlepšího oblečení, posadí ho do židle a do úst mu dají doutník nebo cigaretu. A nechají ho sedět na zápraží jeho domu, kam za ním chodí a povídají si s ním. A to do té doby, než tělo zesnulého nezetlí. Na Madagaskaru lidé své mrtvé klasicky pohřbívají do země. Pokoje svým mrtvým ale příliš nedopřávají. Každých 5 až 7 let jejich kosti vyzvednou a starají se o ně. Kosti mrtvých naparfémují, tancují s nimi a sdílí s nimi své příběhy.

Filipínci po smrti mají nárok na doutník nebo cigaretu.

Fascinace smrtí
Smrt je součástí života člověka. Už od pravěku ho provázela doslova na každém kroku. Aby…
Celý návod
Možnosti ekologického pohřbu
Ekologie je ve společnosti velké téma. Lidé jezdí hybridními dopravními prostředky. Konzumují ekologicky získávané potraviny…
Celý návod
Syndrom náhlého úmrtí kojenců
Malé dítě, které ještě večer bylo živé, zdravé a celkově v pořádku, je ráno nalezeno bez…
Celý návod
Představa pekla a posmrtných hrůz
Smrt představuje bilancování. Již před smrtí se umírající uchylují k přemítání o svém životě, jak dobrý…
Celý návod